10 Mama-tips die elke zwangere vrouw zou moeten weten!

Er zijn tips waarvan ik blij zou zijn geweest als iemand me die vóór mijn eerste zwangerschap had verteld. Echt goede trucs die je kunt gebruiken om de zwangerschap gemakkelijker te maken. Als je ze kent … omdat ik zo’n goede reacties kreeg op mijn tips over zwanger zijn in de zomer, heb ik weer een klein lijstje samengesteld met mama hacks tijdens de zwangerschap. Het moge duidelijk zijn dat je je sowieso goed moet voorbereiden op de komst van je baby. Bestel bijvoorbeeld alvast een geschikte kinderwagen.

Tips tegen ochtendmisselijkheid

Wondermiddel citroen (en gember)

Ten eerste dronk ik, om mijn vochtgehalte in evenwicht te brengen, vooral in de warmere maanden, ’s morgens vroeg een glas sodacitroen of gewoon water met citroensap. Het is een veel betere manier om de dag te beginnen. In het eerste trimester hielp citroen me ook veel tegen misselijkheid – alleen de geur helpt al een beetje. Een gember-citroenthee was hier ook heerlijk (gember helpt ook tegen misselijkheid!), en in de zomer is een gember-citroen infusie een goed idee. Maar wees voorzichtig: gember in grotere hoeveelheden kan later in de zwangerschap weeën opwekken 😉

TOP: het borstvoedingskussen

Koop een borstvoedingskussen. Zo vroeg mogelijk. Ik heb het als zijslaperskussen gebruikt tijdens de meeste van mijn drie zwangerschappen en het verschil in slaapkwaliteit is ongelooflijk, vooral nu mijn buik groter wordt!

PS: voor de tijd met baby is het zinvol om een reservehoes voor het kussen te hebben. Met nummer twee moest ik het overtrek regelmatig wassen.

zwangere vrouw

Slinger als buiksteun

Koop je draagdoek voordat de baby komt. Je kunt met een draagdoek al veel doen voor de baby geboren is – bijvoorbeeld je buik en je rug ondersteunen als die pijn doen. Het beste kun je het aan je vertrouwde draagconsulente vragen. Ik zal je hier meer over vertellen in mijn babywearing special in de herfst.

Amandelen tegen brandend maagzuur

Tip van een vriend: Amandelen helpen tegen brandend maagzuur. Helaas een kwaad dat me vooral tegen het einde van mijn eerste en tweede zwangerschap teisterde. Heel vervelend en vooral toen ik op de bank lag. Dit is waar (echt!) amandelen helpen. Stop ze in je mond en kauw er langzaam en lang op. Slik ze dan pas in.

Water bijvullen

Ook als je er vóór de zwangerschap geen had, moet je altijd een waterfles in je handtas hebben. Ten eerste zul je ongetwijfeld veel dorstiger zijn dan zonder babybump, ten tweede helpt veel water drinken je in noodgevallen als je bloeddruk plotseling daalt en ten derde zul je niet vergeten te drinken. Misschien moet je ook een extra fles op je bureau zetten. Drinken is tijdens de zwangerschap nog belangrijker dan anders! Je moet 3 liter per dag drinken, afhankelijk van het weer/temperatuur.

water drinken

Magnesium aanvullen

Ik ben geen fan van voedingssupplementen en probeer meestal eerst de natuurlijke weg. Helaas ben ik nooit verder gekomen dan magnesiumsupplementen, vooral omdat ik aan sport deed en mijn spieren het gewoon nodig hadden. Het alternatief was heel vervelende spierkrampen in mijn kuiten en binnenkant van mijn dijen – OUCH! Als je het toch zonder supplementen wilt proberen, moet je een voorraad bananen aanleggen. Bananen bevatten veel magnesium – en ik merk dat ze je ook een vol gevoel geven. Ik at veel bananen, vooral in het begin van mijn zwangerschap. Je lichaam vertelt je meestal toch wat goed voor het is. De mijne schreeuwde luidkeels: “Geef me bananen!!!!!!!”. Nu het zo warm is, schreeuwt hij:” MELONE!”

Wondermiddel: pepermuntolie

Ik noemde het al in mijn artikel over zomerse zwangerschap: Pepermuntolie doet wonderen! Het heeft een ontzwellend effect op de benen en een verkoelend effect op de polsen en de hals.

Goede schoenen

Toen ik zwanger was, wilde ik vooral één ding: praktische schoenen. Schoenen waar je in kunt glijden zonder ze te hoeven strikken. Platte pumps, teensandalen of andere schoenen die geen bandjes nodig hebben. Naarmate je buik groeit, wordt het knopen toch al moeilijker, en als de baby er eenmaal is, loont het net zo goed – want dan heb je beide handen vrij. Schoenen die ik trouwens niet aanbeveel, ook al lijken ze praktisch: Slippers. Omdat ze geen voetbed hebben, kun je niet echt veel ergers doen aan je rug, die waarschijnlijk toch al gespannen is. Ook krijg je tijdens de zwangerschap zachtere en soms oncontroleerbaar opgerekte gewrichtsbanden, je spieren worden wat slordiger, sommige mensen (ook ik) buigen hun enkels gemakkelijker. Goed schoeisel voorkomt dit en beschermt een beetje tegen valpartijen die kunnen ontstaan door gebrek aan goed schoeisel.

Plaats een reactie