Natalie van Gelder van Baby Sensory

Praktijk: Baby Sensory

Graag stel ik mezelf aan jullie voor. Mijn naam is Natalie van Gelder, ben moeder van 3 geweldige kinderen (3, 8 en 10 jaar) en Orthopedagoog. Na mijn studie Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam heb ik ruim 9 jaar gewerkt bij IMC Weekendschool (een school voor aanvullend onderwijs aan kinderen in achterstandsbuurten gericht op het bieden van toekomstperspectief gegeven door vakexperts. Eveneens een prachtig initiatief). Ik heb daar de onderzoeksgroep opgericht en later de Research & Development afdeling opgezet en geleid. Na ruim acht jaar met veel passie en plezier voor dit geweldige initiatief gewerkt te hebben, was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Dit in combinatie met de geboorte van mijn 2e kind, hebben mij doen besluiten een eigen bedrijf te beginnen. Zo kon ik mijn ambitie (ontwikkeling en opvoeding enerzijds en mijn ondernemersgeest anderzijds) combineren met moederschap. Als pedagoog zie ik het belang van veel tijd met mijn kinderen doorbrengen.

Mijn werk voor Baby Sensory doe ik vanuit huis, zo kan ik mijn carrière het beste combineren met mijn gezin. Ik heb een tijd overwogen een praktijk te starten voor opvoedingsondersteuning aan ouders, ben toen gestart met de opleiding tot Cognitief Gedragstherapeut. Maar was toch op zoek naar een andere manier om ouders te adviseren, meer preventief, minder vanuit de problemen. Maar juist positief. Baby Sensory kwam toevallig op mijn pad, toen ik al speelde met de gedachte voor mijzelf te starten. Via een kennis werd ik getipt en ben ik eens gaan kijken met mijn dochter die toen 6 maanden was. Ik was gelijk verkocht. Wat een mooi concept! Interactie en verbinding tussen ouder en baby staan centraal. Het is toen vrij snel gegaan. Ik ben gestart met het aanbieden van lessen in regio Amsterdam (2012) en heb vervolgens Baby Sensory Nederland overgenomen (2014).

Baby Sensory is ontwikkeld door Dr. Lin Day in Engeland in 2006 en momenteel in 26 landen actief. In Engeland volgt 1 op de 20 baby’s het razend populaire programma (sinds 2008 uitgeroepen tot beste Baby cursus). We bieden op het moment in Amsterdam 3 verschillende programma’s: Baby Sensory, Toddler Sense en Mini Professors, nu vallend onder de nieuwe naam WOW Nederland.

Hieronder kort wat informatie over de 3 programma’s die wij bieden.

Baby Sensory (0-15 maanden)

Baby Sensory is een babycursus die gericht is op zintuiglijke, cognitieve en motorische ontwikkeling van baby’s. Samen spelen, plezier maken en ontdekken met je baby. Maar bovenal krijgen ouders informatie over de ontwikkelingstadia die baby’s doormaken en hoe zij deze ontwikkeling spelenderwijs kunnen stimuleren. Deze complete babycursus, uitgeroepen tot beste ontwikkelingsprogramma uit Engeland, is sinds 2012 ook actief in Nederland. In de groepsles voor ouders en hun baby’s worden ouders geïnformeerd over de ontwikkeling van baby’s en de manier waarop zij deze spelenderwijs kunnen stimuleren. Centraal staat de zintuiglijke, cognitieve en motorische ontwikkeling van de baby. In het eerste levensjaar leren baby’s meer dan in de rest van hun leven tezamen. Vooral dan wanneer de verbindingen tussen de hersencellen nog in ontwikkeling zijn, is het van belang baby’s zoveel mogelijk verschillende afgestemde ervaringen aan te bieden. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze vroege ontwikkeling de basis voor het toekomstige leervermogen van de baby legt. De basis van het programma is vooral een uurtje quality time tussen ouder en kind te faciliteren. Er is volop aandacht voor interactie en samen plezier maken, leren en ontwikkelen.

Tijdens de lessen worden suggesties aangedragen over activiteiten die ouders ook thuis met hun baby kunnen doen. Middels dit unieke en complete programma leren ouders hoe zij met hun baby kunnen spelen om de ontwikkeling optimaal te stimuleren. Hiernaast zijn de lessen ook een uurtje quality time voor ouders met hun baby; gerichte en onverdeelde aandacht waar elke baby zoveel baat bij heeft.

Toddler Sense (15 maanden – 4 jaar)

Het Toddler Sense biedt een veilige en plezierige omgeving te creëren waar dreumesen en peuters kunnen ontdekken en zich kunnen ontwikkelen door middel van spel. . Door de uitdagende compositie van materialen worden de motorische ontwikkeling en creativiteit gestimuleerd. Het vrije spel in het ‘ontdek en ontwikkel’ speelgebied wordt gevolgd door gestructureerde thematische activiteiten. Deze activiteiten zullen ouders inspireren voor speeltips thuis. Toddler Sense biedt een stimulerende en uitdagende omgeving waarbinnen kinderen, begeleid door hun ouders, kunnen ontdekken, spelen, leren en ontwikkelen. Elke les is samengesteld om de ontwikkeling van de motoriek, communicatie, leervaardigheden en sociale vaardigheden te stimuleren. Dit zal de basis vormen voor de verdere leerontwikkeling. Kortom, bij Toddler Sense kunnen peuters zich uitleven, gymen, dansen, muziek maken en vooral veel plezier maken samen met hun ouders.

Mini Professors (2-7 jaar)

Mini Professors, een wetenschappelijk programma dat speciaal is ontwikkeld voor kinderen van 2-7 jaar oud. Wij zijn gepassioneerd over wetenschap en om kinderen van jongs af aan voor deze thema’s te enthousiasmeren. Mini Professors biedt een warme en uitdagende omgeving waarbinnen jonge kinderen kennis kunnen maken met de wonderlijke wereld van de wetenschap en hier proefondervindelijk mee kunnen experimenten. Elke les is anders met een nieuw en spannend wetenschappelijk thema. We behandelen 80 uiteenlopende thema’s. Van dino’s tot de ruimte, van insecten tot aardbevingen, van vulkanen tot wiskunde en van het tropische regenwoud tot het klimaat. En nog veel meer!

Onze Mini Professors krijgen hun eigen lab uniform aan en leren over de basis principes van wetenschappelijk experimenteren, terwijl ze tegelijkertijd heel veel plezier maken en letterlijk worden opgezogen door de wetenschap.

Middels deze Vlog hoop ik nog meer jonge ouders te bereiken om mijn kennis en ervaring op het gebied van spelen met baby’s door te geven. Ik ben ervan overtuigd dat meer kennis over de ontwikkeling van baby’s en daaraan gekoppeld de behoeftes die baby’s hebben, op een positieve manier kan bijdragen aan de ervaring van jonge ouders en bovendien aan de ontwikkeling van de baby.